ایروبیک

ورزش ایروبیک

ایروبیک یعنی فعالیتی که عضلات بزرگ را به کار می‌گیرد حداقل ۱۲ دقیقه با حالت ریتمیک و موزون. در شرایطی که سرعت و شدت تمرین قابل تحمل است و نیاز بدن به استفاده از اکسیژن برای مدتی افزایش می‌یابد، این فعالیت انجام می‌گردد. «ایروبیک» جزو فعالیت هوازی ( شدت تمرین بالاست و مدت تمرین پایین است). از نظر پزشکی، این ورزش سیستم قلب، عروق، تنفس را تعلیم می‌دهد و با سرعت و بازدهی بالا اکسیژن را می‌گیرد و به قسمتهای مختلف بدن می‌دهد، تنفس یکنواخت از دهان و بینی توأم انجام می‌شود و باعث تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن، کنترل قند خون، کنترل فشار خون و کم کردن وزن اضافی بدن خواهد شد. ایروبیک وسیله‌ای مؤثر برای جلوگیری از افسردگی، بی‌حوصلگی، بی‌تابی است، چون هورمون اندروفین در بدن تولید می‌شود و باعث ایجاد نشاط، تمرکز ذهن و بالا رفتن خلاقیت فکری می‌شود.

ایروبیک گونه‌ای ورزش و فعالیت بدنی با ترکیبی از تمرینات هوازی موزون همراه با تمرینات روزمره حرکات کششی و قدرتی است که با هدف بهبود و گسترش همه جوانب آمادگی جسمانی همراه است. حرکات آن معمولاً با نواخت و ضرب موسیقی و با یاری یک آموزگار انجام می‌پذیرد. به طور کلی هر فعالیتی که نیاز بدن به استفاده از اکسیژن را برای مدت قابل توجهی افزایش دهد "ایروبیک" نام دارد. در اجرای حرکات این ورزش، تمرکز ذهنی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مسئله موجب رشد ذهنی و توسعه خلاقیت می‌شود. امروزه در بسیاری از نقاط جهان، این ورزش پرتحرک و پرجاذبه، به عنوان یک ابزار باارزش برای حفظ سلامتی و تندرستی انسان‌ها محسوب می‌شود.
ورزش ایروبیک یک فعالیت سه مرحله‌ای است. ابتدا گرم کردن به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با نرخ ضربان ۵۰ الی ۶۰ درصد حداکثر نرخ ضربان قلب و سپس تمرین حداقل ۲۰ دقیقه با نرخ ۷۵ الی ۸۰ درصد نرخ ضربان حداکثری قلب انجام می‌شود و مرحله نهایی سرد کردن و آرام کردن بدن به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با نرخ ضربان قلب در حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد حداکثر نرخ ضربان است.
به فعالیت های فیزیکی که بتوان آن ها را بیشتر از چند دقیقه ادامه داده و هدف از آن ها، بهبود عملکرد قلب و افزایش سلامتی باشد، ایروبیک یا هوازی می گویند. ایروبیک در لغت به معنای “حضور اکسیژن” یا “با اکسیژن” است. زمانی به تمرینات شما ایروبیک گفته می شود که ضربان قلب تان بیشتر از حالت عادی بوده و سریع تر نفس بکشید، اما در عین حال بتوانید آن تمرین را برای مدت زمانی ادامه دهید. اگر تمرین شما در سطح ایروبیک باشد، بدن تان گرم شده و کمی به نفس نفس می افتید. راه رفتن، دویدن آرام، دوچرخه سواری، رقص و شنا، فعالیت هایی هستند که می توان آن ها را به صورت ایروبیک انجام داد. از طرفی، کلمه بی هوازی به معنی عدم وجود اکسیژن است. تمرینات بی هوازی در سطحی انجام می شوند که نفس شما بند آمده و نمی توانید آن ها را به مدت طولانی ادامه دهید. وزنه برداری و دویدن سرعتی، از جمله تمرینات بی هوازی هستند.
یک فعالیت مشخص می تواند به صورت هم زمان، متشکل از تمرینات ایروبیک و بی هوازی باشد. برای مثال می توان به تمرینات اینتروال اشاره نمود که در آن ها، تمرینات با شدت پایین (ایروبیک) و تمرینات شدید (بی هوازی) را بصورت پشت سر هم و چرخشی انجام می دهید. ورزش های دیگر نیز به همین صورت هستند. مثلا در تنیس ممکن است لحظه ای را برای رسیدن به توپ به شدت بدوید، و لحظه ای دیگر، با سرعت کم در زمین قدم بزنید. اغلب فعالیت ها را می توان به هر دو صورت ایروبیک و بی هوازی انجام داد. برای مثال، می توانید با سرعت ۵.۵ کیلومتر در ساعت بر روی تردمیل دویده و تنها سرعت نفس کشیدن تان افزایش یابد (ایروبیک)، و یا سرعت خود را به ۸ رسانده و سریع از نفس بیافتید (بی هوازی). این موضوع در ورزش های دیگر مثل دوچرخه سواری، شنا، رقص و تقریبا هر فعالیت دیگری صدق می کند. شدت تمرین شما تعیین می کند که آیا ایروبیک است یا بی هوازی؛ فقط کافیست سرعت خود را تغییر داده و به نوع تمرین مورد نظرتان برسید

کلاس های ورزشی ایروبیک همراه با مربی خانم پروین زرگرزاده در سرای محله جنت آباد جنوبی برگزار میگردد.

شنبه 10-11

دوشنبه 10-11

چهارشنبه 10-11


اولین دیدگاه را ثبت کنید.

لطفا, وارد اکانت کاربری شوید تا بتوانید نظر خود را درباره ی دوره ی آموزشی بنویسید
افزودن به علاقه‌مندی
شرکت در دوره
ثبت نام شده: 12 دانشجو
مدت زمان: روزهای زوج
سطح: پیشرفته

آرشیو

ساعات کاری

دوشنبه 6 صبح تا 9 شب
سه شنبه 6 صبح تا 9 شب
چهارشنبه 6 صبح تا 9 شب
پنجشنبه بسته
جمعه بسته
شنبه 6 صبح تا 9 شب
یکشنبه 6 صبح تا 9 شب